reizen
foto's
Het verhaal van mijn TVR

door: Chris van Pommeren

Ja, een bekende reclame luidt: "Als je 6 bent, heb je nog geen rijbewijs, als je 18 bent heb je de centjes niet, als je 30 bent heb je kinderen en als je 40 bent kan je er aan gaan denken" Zo overkwam mij exact hetzelfde en al jaren droomde ik van een mooie sportauto of een classic one. Een van onze zonen werd 18 jaar en had gespaard voor een Mini Cooper en ik was helemaal weg van dit snelle autootje dat ik overwoog er zelf ook een te kopen en het feest begon. Als overjarige puber kocht ik een Mini die ik helemaal op liet knappe tot een onderscheidende Mini Cooper en verhoogde de "vader zoon verhouding" samen gingen we naar de Miniclub en samen sleutelde we zaterdags aan deze auto's. Het was van korte duur want ik kwam er snel achter dat deze auto niet aan mijn verwachtingen voldeed en verkocht de auto. Als zaterdag "lid" van de Hoefa poetsclub (Robert Wesselman) was ik al vele malen geconfronteerd met een TVR, t.w. van Robert (3000M en Chimerea) en Arthur van Essen met zijn Griffith echter als ik de prijzen hoorde, werd ik zenuwachtig hoe ik zo iets thuis moest vertellen dat een soort "midlife crisis"gepaard ging met een hoge investering. Ik besloot een MG B aan te schaffen en met veel plezier heb ik samen met Robert en vele andere gesleuteld aan deze prachtige MG om ook deze weer onderscheidend op de weg te laten rijden. TVR organiseerde een puzzelrit te Haarzuilen en ik werd uitgenodigd om deze puzzelrit mee te rijden. Samen met mijn vrouw gingen we naar Haarzuilen, waar we onderweg vele TVR's tegenkwamen en mijn bloed begon steeds sneller te stromen en mijn verhalen over TVR's werden uitgebreidere richting mijn vrouw Dorothe. Ook zij werd gecharmeerd van het geluid en onderscheidende karakter van deze auto maar wel onder de noemer van "wat moet je er nu mee, deze rijdt toch ook geweldig". Aangekomen in Haarzuilen mocht ik van enkele leden eens in hun auto zitten en gezien dat ik een ingebouwde airbag bezit, was het wel eens stoeien om in te stappen echter met een uitzondering en dat was de voormalige auto van Frans van der Poel een V8S, de deur ging wijd voor me open en ik kon er makkelijk in zitten. Dus ik was er uit en besloot "langzaam" eens uit te kijken naar een V8S, ik had de tijd en ik kon me rustig oriënteren.
De werkelijkheid was echter anders en binnen 2 maanden had ik oog op een V8S, die geadverteerd stond op de Duitse site onder "V8S, 5.000 km/1991 "meer informatie stond er niet en ik ging corresponderen met de afzender Andrea Mandello, een Italiaan die gevestigd was in Londen.

Deze auto was door TVR Blackpool enkele jaren geshowd op de autosalon van Milaan en aangekocht door Andrea, die de auto liet transporteren naar Londen. Helaas door zijn drukke IT baan bij IBM was hij niet in de gelegenheid om de auto regelmatig te besturen en besloot de auto te verkopen. Vele verhalen deden de ronde over deze auto en ik werd steeds nieuwsgieriger en
sprak er met iedereen over totdat iemand dit verhaal hoorde en de auto in Engeland enkele uren voor mijn besluit kocht om daarna de auto aan mij aan te bieden. Niet helemaal fris, maar ik besloot toch de auto maar te kopen. De auto had e.e.a. meegemaakt echter geen kilometers en de tellerstand stond op 4923 km voor een auto van 8 jaar jong.

De papieren bevestigde e.e.a. en 2 maanden voor de aankoop was de auto voor een totale servicebeurt en modificaties aangeboden bij TVR Blackpool en de eigenaar werd verrast met een rekening van meer dan 16.000 gulden voor een up to date maken van de auto. De auto had n.l. een fikse regenbui mee mogen maken terwijl het dak eraf was en e.e.a. moest vervangen worden. De kilometerstand stond toen op 3910 km. Een unieke situatie. De auto was totaal nieuw en had bijna geen gebruikssporen. Eindelijk mijn eigen TVR en eindelijk horen tot een club van enthousiaste bezitters. De auto werd gestald bij Robert Wesselman en in de verloren uurtjes werd de auto voorzien van een klasse3 alarm, en werd hij eigen gemaakt met enkele aanpassingen. Veel aan sleutelen konden we niet want alles was nieuw en ongeschonden. Wel moesten enkele zaken aangepast worden voor de RDW keuring en eindelijk het moment brak aan en de auto mocht op 18 october naar de RDW keuring in Utrecht. Ook daar was men verrast zo'n auto aan te treffen van dat bouwjaar in die staat en zonder enige problemen werd de auto goed gekeurd. Dan volgt er altijd een vervelend moment, een bezoek aan de Douane en accijnzen die dat laatste stukje BPM willen innen en na het betalen van ƒ 4.500,00 werd ik eigenaar van een Nederlands te naam gestelde TVR V8S. Nu maar wachten op het seizoen van 2000.

De auto mocht na vele poetsbeurten en aanpassingen de eerste puzzelritten meemaken van de TVRCarClub en een reis meemaken naar Engeland. Prachtig de mooie routes in je eigen auto.
Na een seizoen in de auto gereden te hebben en de verhalen aangehoord te hebben van verschillende leden om de auto tijdens zijn winterslaap extra aandacht te geven, kon ik niet achter blijven met mij A-technisch inzicht gekoppeld aan 2 linkerhanden begon ik mijn eerste grote klus aan de V8S, in het najaar/winter van 2000 heb ik de auto op bokken gezet en de totale wielophanging ververst van de nodig zaken.
Het chassis werd grondig onder handen genomen en daar gespoten waar nodig was, de vering werd helemaal schoongemaakt en gespoten deze tekst is weinig maar de klus duurde toch 3 maanden en de totale ophanging en onderkant waren niet van nieuw te onderscheiden.
Ook het seizoen van 2001 was weer prachtig en ritten door de mooiste delen van Nederland en een reis naar Schotland waren met mijn TVR onvergetelijk.

Inmiddels waren Arthur van Essen (TVR animator van de eerste orde) en ik vast begonnen om een inventarislijst te maken welke bouten en moeren vervangen mochten worden in RVS en vele waren aan vervanging toe en verschillende bouten en moeren die geoxideerd werden vervangen in RVS, de bouten en moeren werden vooraf eerst werden gepolijst en gepoetst en daarna vervangen. Het was een hele tour, om de M8, M6, platte kop, ronde kop, inbus maat en noem maar op te vergaren. Het beeld werd al duidelijker en de klus voor najaar/winter 2001/2002 diende zich aan en maanden zijn we samen bezig geweest om alles op en top te maken. Het leuke was dat we allerlei modificaties wisten te vinden zoals; het luchtfilter dat de ophanging van de radiateur t.a.t. aantast, hier wisten we een aangepast aluminium kapje te maken dat e.e.a. beschermt.

Ook de bedrading wat een complete chaos is (dat ze dit niet bij TVR Blackpool doorhebben) werd teruggebracht tot 1 of 2 kabelbomen en op deze wijze werd het nog representatiever onder de motorkap. Alle kabels werden opnieuw gewikkeld en vele meters isolatieband zijn nieuw aangebracht.
Inmiddels hadden we besloten enkele onderdelen te laten verchromen en op zoek naar een liefhebber, hobbyist, die dit met een stuk emotie kon uitvoeren. Het bedrijf DGI te Duivendrecht heeft dit dan ook met liefde uitgevoerd en het resultaat is dan ook zichtbaar.Onderdelen werden verchroomd, bouten en moeren werden vervangen, bekabeling werd representatief onder de motorkap aangebracht en als laatste de stoelen werden door Robert Wesselman van nieuw leer vervangen en uiteraard met stoelverwarming. Momenteel sta ik te trappelen om de auto weer op droge Nederlandse wegen te brengen en een mooi seizoen in te gaan met de 35-DV-HF


Als we einde van de rit een calculatie maken, zal de auto een waarde vertegenwoordigen van de huidige Tuscan want kosten en moeite werden gespaard voor mijn trotste bezit de V8S.