door: Chris van Pommeren
Ja,
een bekende reclame luidt: "Als je 6 bent, heb je nog geen
rijbewijs, als je 18 bent heb je de centjes niet, als je 30 bent
heb je kinderen en als je 40 bent kan je er aan gaan denken"
Zo overkwam mij exact hetzelfde en al jaren droomde ik van een mooie
sportauto of een classic one. Een van onze zonen werd 18 jaar en
had gespaard voor een Mini Cooper en ik was helemaal weg van dit
snelle autootje dat ik overwoog er zelf ook een te kopen en het
feest begon. Als overjarige puber kocht ik een Mini die ik helemaal
op liet knappe tot een onderscheidende Mini Cooper en verhoogde
de "vader zoon verhouding" samen gingen we naar de Miniclub
en samen sleutelde we zaterdags aan deze auto's. Het was van korte
duur want ik kwam er snel achter dat deze auto niet aan mijn verwachtingen
voldeed en verkocht de auto. Als zaterdag "lid" van de
Hoefa poetsclub (Robert Wesselman) was ik al vele malen geconfronteerd
met een TVR, t.w. van Robert (3000M en Chimerea) en Arthur van Essen
met zijn Griffith echter als ik de prijzen hoorde, werd ik zenuwachtig
hoe ik zo iets thuis moest vertellen dat een soort "midlife
crisis"gepaard ging met een hoge investering. Ik besloot een
MG B aan te schaffen en met veel plezier heb ik samen met Robert
en vele andere gesleuteld aan deze prachtige MG om ook deze weer
onderscheidend op de weg te laten rijden.
TVR organiseerde een puzzelrit te Haarzuilen en ik werd uitgenodigd
om deze puzzelrit mee te rijden. Samen met mijn vrouw gingen we
naar Haarzuilen, waar we onderweg vele TVR's tegenkwamen en mijn
bloed begon steeds sneller te stromen en mijn verhalen over TVR's
werden uitgebreidere richting mijn vrouw Dorothe. Ook zij werd gecharmeerd
van het geluid en onderscheidende karakter van deze auto maar wel
onder de noemer van "wat moet je er nu mee, deze rijdt toch
ook geweldig". Aangekomen in Haarzuilen mocht ik van enkele
leden eens in hun auto zitten en gezien dat ik een ingebouwde airbag
bezit, was het wel eens stoeien om in te stappen echter met een
uitzondering en dat was de voormalige auto van Frans van der Poel
een V8S, de deur ging wijd voor me open en ik kon er makkelijk in
zitten. Dus ik was er uit en besloot "langzaam" eens uit
te kijken naar een V8S, ik had de tijd en ik kon me rustig oriënteren.
De werkelijkheid was echter anders en binnen 2 maanden had ik oog
op een V8S, die geadverteerd stond op de Duitse site onder "V8S,
5.000 km/1991 "meer informatie stond er niet en ik ging corresponderen
met de afzender Andrea Mandello, een Italiaan die gevestigd was
in Londen.
Deze
auto was door TVR Blackpool enkele jaren geshowd op de autosalon
van Milaan en aangekocht door Andrea, die de auto liet transporteren
naar Londen. Helaas door zijn drukke IT baan bij IBM was hij niet
in de gelegenheid om de auto regelmatig te besturen en besloot de
auto te verkopen. Vele verhalen deden de ronde over deze auto en
ik werd steeds nieuwsgieriger en
sprak er met iedereen over totdat iemand dit verhaal hoorde en de
auto in Engeland enkele uren voor mijn besluit kocht om daarna de
auto aan mij aan te bieden. Niet helemaal fris, maar ik besloot
toch de auto maar te kopen. De auto had e.e.a. meegemaakt echter
geen kilometers en de tellerstand stond op 4923 km voor een auto
van 8 jaar jong.
De papieren bevestigde e.e.a. en 2 maanden voor de
aankoop was de auto voor een totale servicebeurt en modificaties
aangeboden bij TVR Blackpool en de eigenaar werd verrast met een
rekening van meer dan 16.000 gulden voor een up to date maken van
de auto. De auto had n.l. een fikse regenbui mee mogen maken terwijl
het dak eraf was en e.e.a. moest vervangen worden. De kilometerstand
stond toen op 3910 km. Een unieke
situatie. De auto was totaal nieuw en had bijna geen gebruikssporen.
Eindelijk mijn eigen TVR en eindelijk horen tot een club van enthousiaste
bezitters. De auto werd gestald bij Robert Wesselman en in de verloren
uurtjes werd de auto voorzien van een klasse3 alarm, en werd hij
eigen gemaakt met enkele aanpassingen. Veel aan sleutelen konden
we niet want alles was nieuw en ongeschonden. Wel moesten enkele
zaken aangepast worden voor de RDW keuring en eindelijk het moment
brak aan en de auto mocht op 18 october naar de RDW keuring in Utrecht.
Ook daar was men verrast zo'n auto aan te treffen van dat bouwjaar
in die staat en zonder enige problemen werd de auto goed gekeurd.
Dan volgt er altijd een vervelend moment, een bezoek aan de Douane
en accijnzen die dat laatste stukje BPM willen innen en na het betalen
van ƒ 4.500,00 werd ik eigenaar van een Nederlands te naam
gestelde TVR V8S. Nu maar wachten op het seizoen van 2000.
De auto mocht na vele poetsbeurten en aanpassingen
de eerste puzzelritten meemaken van de TVRCarClub en een reis meemaken
naar Engeland. Prachtig de mooie routes in je eigen auto.
Na een seizoen in de auto gereden te hebben en de verhalen aangehoord
te hebben van verschillende leden om
de auto tijdens zijn winterslaap extra aandacht te geven, kon ik
niet achter blijven met mij A-technisch inzicht gekoppeld aan 2
linkerhanden begon ik mijn eerste grote klus aan de V8S, in het
najaar/winter van 2000 heb ik de auto op bokken gezet en de totale
wielophanging ververst van de nodig zaken.
Het chassis werd grondig onder handen genomen en daar gespoten waar
nodig was, de vering werd helemaal schoongemaakt en gespoten deze
tekst is weinig maar de klus duurde toch 3 maanden en de totale
ophanging en onderkant waren niet van nieuw te onderscheiden.
Ook het seizoen van 2001 was weer prachtig en ritten door de mooiste
delen van Nederland en een reis naar Schotland waren met mijn TVR
onvergetelijk.
Inmiddels waren Arthur van Essen (TVR animator van
de eerste orde) en ik vast begonnen om een inventarislijst te maken
welke bouten en moeren vervangen mochten worden in RVS en vele waren
aan vervanging toe en verschillende bouten en moeren die geoxideerd
werden vervangen in RVS, de bouten en moeren werden vooraf eerst
werden gepolijst en gepoetst en daarna vervangen. Het was een hele
tour, om de M8, M6, platte kop, ronde kop, inbus maat en noem maar
op te vergaren. Het beeld werd al duidelijker en de klus voor najaar/winter
2001/2002 diende zich aan en maanden zijn we samen bezig geweest
om alles op en top te maken. Het leuke was dat we allerlei modificaties
wisten te vinden zoals; het luchtfilter dat de ophanging van de
radiateur t.a.t. aantast, hier wisten we een aangepast aluminium
kapje te maken dat e.e.a. beschermt.
Ook
de bedrading wat een complete chaos is (dat ze dit niet bij TVR
Blackpool doorhebben) werd teruggebracht tot 1 of 2 kabelbomen en
op deze wijze werd het nog representatiever onder de motorkap. Alle
kabels werden opnieuw gewikkeld en vele meters isolatieband zijn
nieuw aangebracht.
Inmiddels hadden we besloten enkele onderdelen te laten verchromen
en op zoek naar een liefhebber, hobbyist, die dit met een stuk emotie
kon uitvoeren. Het bedrijf DGI te Duivendrecht heeft dit dan ook
met liefde uitgevoerd en het resultaat is dan ook zichtbaar.Onderdelen
werden verchroomd, bouten en moeren werden vervangen, bekabeling
werd representatief onder de motorkap aangebracht en als laatste
de stoelen werden door Robert Wesselman van nieuw leer vervangen
en uiteraard met stoelverwarming. Momenteel sta ik te trappelen
om de auto weer op droge Nederlandse wegen te brengen en een mooi
seizoen in te gaan met de 35-DV-HF
Als we einde van de rit een calculatie maken, zal de auto een waarde
vertegenwoordigen van de huidige Tuscan want kosten en moeite werden
gespaard voor mijn trotste bezit de V8S.
|