reizen
foto's
Een stukje TVR geschiedenis

De eerste TVR
De geboorte van de eerste TVR was in 1947. Een jonge ingenieur, Trevor Wilkinson, bouwde eigenhandig een lichte carrosserie en monteerde deze op het platform van een Alvis Firebird. De eerste TVR op een eigen platform bouwde Wilkinson in 1949. Voor de aandrijving zorgde toen een motor van Ford.

In 1956 maakte de Amerikaanse markt kennis met het Britse merk. De Grantura was destijds hét model van TVR. In 1958 draaide de productie van deze auto op volle gang. Voor de begrippen van toen was de Grantura een snelle, goed handelbare en mooie auto. Met de Grantura was er ook een soort TVR-formule geboren: sterke, kokervormige stalen buizen voor het frame, een goed gevormde carrosserie en een krachtige motor voor de aandrijving. En dit alles voor een redelijke prijs.

Met de introductie van de eerste Griffith bereikte TVR in 1963 een mijlpaal. Eigenlijks was de Griffith een Grantura met een aangepast chassis en een grote Amerikaanse V8-motor onder de kap. De prestaties van deze auto waren fenomenaal. De prestaties van de Jaguars en Ferrari’s van toen vielen in het niet bij die van de Griffith.

Doorgroeien
Gedurende de jaren ’60 bleef het Britse merk flink doorgroeien. De Grantura werd vervangen door de Vixen en de Griffith kreeg de Tuscan V8 als opvolger. In 1970 verhuisde TVR naar Bristol Avenue in Blackpool. De fabriek is in ruim dertig jaar tijd flink gegroeid maar nog altijd aan de Bristol Avenue gevestigd.

De jaren ’70 stonden bij TVR in het teken van de 3000-serie. Dit model is verschenen als coupé (M), hatchback (Taimar) en als cabriolet (S). De versie met turbo accelereerde sneller dan de 911 Turbo.

In 1980 bracht TVR de Tasmin op de markt. Dit model had een nieuwe carrosserie, motor en chassis. De motor was afkomstig van Ford en had een inhoud van 2,8 liter. De Tasmin werd gemaakt als coupé, cabriolet en als 2+2. In 1982 nam de huidige eigenaar en voorzitter, Peter Wheeler, het roer bij TVR over. Onder zijn leiding produceerde het merk een reeks modellen met een V8-motor van Rover. De eerste was de 350i. In de loop der jaren werden auto’s sneller en van steeds betere kwaliteit. Het hoogtepunt kwam in de vorm van de 450 SEAC. Van 1988 zorgde 4500 cm3 V8-motor in dit model voor een vermogen van 324 pk (442 kW).

Nieuw hoofdstuk
Een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van TVR begon met de introductie van de S. Dit model, dat veel gelijkenis vertoonde met de M-serie, was bijzonder gunstig geprijsd. De vraag naar dit model was ontzettend groot. De productie werd verdubbeld en TVR verdiende een fortuin. Toch was het de nieuwe Griffith die verantwoordelijk was voor de wederopstanding van TVR. In 1992 werden de eerste TVR’s Griffith aan de klanten afgeleverd. De auto was meteen een succes. Tijdens de eerste autotentoonstelling waar de auto te zien was, werd gemiddeld iedere acht minuten een model verkocht. Toen de Griffith 500 werd geïntroduceerd was het model meteen een klassieker. Aan het succesvolle hoofdstuk van de Griffith kwam in 2002 een einde toen het laatste model uit de fabriek van TVR reed. Maar het model zal altijd herinnerd worden als de auto die TVR definitief op de kaart zette.

De TVR Chimaera ging in 1993 in productie en sindsdien zijn meer er meer dan 10.000 van gebouwd. Hiermee is het de meest populaire TVR ooit. Tien jaar later is de auto nog steeds in productie.

Speed Six
In 1996 introduceerde TVR zijn eerste model met een motor van eigen makelij: de Cerbera. De ingenieurs van TVR zijn vijf jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de motor. Na twee jaar uitvoerig testen op circuits vond de motor uiteindelijk zijn plaats in de Cerbera. De tweede motor debuteerde al een jaar later. Deze Speed Six-motoren zijn gebaseerd op de nieuwste technieken uit de motorsport, terwijl de zescilinder lijnmotoren verwijzen naar de traditionele Britse motorsport.

Weer een jaar later introduceerde TVR zijn derde motor: de krachtige Speed 12. Deze eigenhandig gebouwde V12 met een inhoud van 7,7 liter leverde een verbazingwekkende 880 pk (1200 kW).

In 2000 bracht TVR de Tuscan op de markt. Al snel veroverde deze auto de harten van TVR-liefhebbers. Maar ook andere liefhebbers van sportauto’s waren zeer gecharmeerd van deze TVR. De Tuscan is nu leverbaar met een 3,6-liter (350 pk / 257 kW) en de nog sportievere Tuscan S is leverbaar met een 4,0-liter motor (390 pk / 286 kW). Bovendien is een coupé-uitvoering leverbaar, de T350.